دیپلماسی❜ @@@@علمی/ آشنایی با اندیشکده ی بین المللی فرهیخت

  • بازدید: ۶۲۵
@@@@علمی/ آشنایی با اندیشکده ی بین المللی فرهیخت

آرم نماد لوگو اندیشکده فرهیخت

«اندیشکده بین المللی فرهیخت»، پژوهشگاهی است سایبری و قرارگاهی است مردمی که از رهگذر دیده بانی و مستندنگاری رویکرد بین المللی مشهد، در تلاش است تا به همت خادمان بین المللی امام رضا(ع) در سرتاسر جهان، به هدف «مرجعیت ارزیابی و سنجش توسعه ی روابط خارجی» این جهان شهر معنوی دست یابد. 

این نهاد خدمت، فعالیت خود را از تاریخ سوم خرداد 1388 آغاز نموده و تاکنون نزدیک به دوازده سال، توفیق رصد و پایش قریب به شش هزار رویداد، مناسبات و تعاملات دیپلماتیک در راستای توسعه ی روابط خارجی این کلان شهر با جهان پیرامون در عرصه های مختلف داشته است.

شعار و افتخار ما، دیده بانی و مستندنگاری «نهضت تعالی بین المللی شهر رضوی» با هدف اولیه ی«تعظیم و تکریم زوار غیرایرانی بارگاه رضوی» است و انجام همه ی مطالعات راهبردی و پژوهش های علمی و یا گردآوری مردم نگاره ها و رصد و تقویم رویدادها و... همه و همه به منظور شناسایی، معرفی، تجلیل و تحسین فعالان برتر هر حوزه ی دیپلماسی در شهر و استان صورت می گیرد تا در نهایت، به سهم خود و به قدر توان و بضاعت، دستیابی مسئولان شهری و استانی را به هدف غایی ارتقای شاخص های توسعه یافتگی و تعمیق مناسبات بین المللی کلان شهر مشهد با جهان پیرامون بویژه کشورهای همسایه و خاصه «جهان اسلام» در همه ی ساحات و عرصات از جمله در عرصه ی «دیپلماسی عمومی» تسریع و تسهیل بخشیم.

خرسند خواهیم شد اگر شما اندیشه مند فرهیخته نیز با عضویت در جمع پژوهشگران عضو و خادمان بین المللی شهر رضوی، ما را در شتاب بخشی به «نهضت بلندمرتبگی بین المللی نیک شهر امام مهربانی ها» و جهان شهر معنوی رضوی یار و همراه باشید. برای عضویت می توانید اینجا را کلیک فرمایید. 


یادآوری مهم:

از آنجایی که عضویت همه ی خادمان بین المللی عضو اندیشکده در اقصی نقاط عالم، به صورت افتخاری است و در یک اجماع همگانی، قریب به اتفاق آنان خواستار آن هستند تا به مصداق آیه ی شریفه ی «ولا تزکوا انفسکم، هو اعلم بمن اتقی»، خدماتشان به گوهر اخلاص مکتوم مانده تا مشمول «باقیات الصالحات» شمرده شود، لذا مؤکداً خواستار عدم انتشار نام شان ذیل هر پژوهش و سوژه ی ارسالی و یاهریادداشت و مردم نگاره ای هستند و لذا ما نیز به رسم امانت، امضای آنان را محفوظ داریم. 

از نخبگان جهان اسلام و چهره های ماندگار علمی از ملیت های مختلف گرفته تا رؤسای دانشگاه ها و اساتید مجرب دانشگاه، فضلا و اکابر حوزه ی علمیه، دانشجویان و طلاب، مهندسان و مدیران، مؤثران اقتصادی و پیش کسوتان صنعت مادر گردشگری و در کل فعالان بخش های وابسته به مقوله ی زیارت مانند فعالان صنعت هتلینگ و ..، و حتی برخی از مسئولان و مقامات استانی و شهری، سیاسی و اجتماعی، لشکری و کشوری، فرهنگی و هنری و... در این جرگه اند.

بنابراین اگر فرهیختگان شوق مند ملاحظه می فرمایند که اولاً ذیل برخی از این نوشتارها مانند یادداشت های فرهیخت، نام این حقیر درج شده، بدین خاطر است که شایسته و مرسوم نیست یادداشتی را بدون ذکر نام نویسنده درج کرد و با عنایت به این که قلم ویرایشی نهایی از آن حقیر است، لذا برای این خادم کمترین شهر رضوی به نوعی توفیق اجباری است؛ 

ثانیاً از یاد نبریم اکثر سوژه ها و یا مردم نگاره ها و...، از سوی این بزرگواران مخلص اما خادمان گمنام رویکرد بین المللی شهر امام مهربانی ها تولید محتوا می شود، اما باز به همین دلیل که بعضاً ضرورت دارد ویرایشی روی محتواهای ارسالی صورت گیرد، بنابراین اکثر این نوشتارها، با یک سبک قلم ویرایشی واحد، بر روی خروجی وبگاه ارسال می شود.   

باشد که حضرت عالم آل محمد(ص) و امام مهربانی ها، قلت این خدمات را به کثرت تفضلات خویش از همگان بپذیرد و مقبول اهل قلم افتد.

اگر مایل هستید در باره ی گذشته، حال و آینده ی این پژوهشگاه مردمی بیشتر بدانید، متن زیر را دنبال فرمایید. مأجور و منصور باشید.

اندیشکده فرهیخت، گذشته، حال و آینده

«اندیشکده بین المللی فرهیخت» رصدگاه توسعه ی روابط خارجی و درگاه فناوریک فعالان مناسبات بین المللی مشهد با جهان پیرامون بویژه کشورهای همسایه و خاصه «جهان اسلام» در همه ی ساحات و عرصات است که با محوریت «تکریم زوار خارجی» مولای تسلیم و رضا، سلطان سریر ارتضا، حضرت امام علی ابن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثناء، قریب به دوازده سال پیش قدم به جاده ی سرسپردگی آستان ملک پاسبان رضوی نهاده است.

درگاهی که ابتدا ذیل عنوان «بنیاد توسعه‌ی روابط خارجی مشهد – بنیاد توس»، فعالیت می کرد و پس از هفت سال فعالیت مستمر در فضای رسانه، به یمن و برکت آغاز رویداد فرخنده «مشهد 2017»، بر آن شد تا سطح پایش و پویش خود را از «فرش» رصد رویدادها و پایش رخدادها (از منظر دو کلید واژه ی مهم «بین الملل» و «مشهد»)، به «عرش» گردآوری اطلاعات ناب و ایده‌های تاپ ارتقا داده تا در آینده ای نزدیک، اسباب و بسترهای تهیه، تدوین و نگارش علمی «نخستین دانشنامه ی بین المللی مشهد» را فراهم آورد.

تشکلی هدفمند و شناخته شده در فضای سایبری شهر بهشت که به عنوان یک سمن مردمی و بخش خصوصی فعال و ارزشی، تلاش دارد تا تمامی مساعی خود را در راستای تعالی روزافزون دیپلماسی عمومی و شهری، دیپلماسی علمی و دانشگاهی، دیپلماسی اقتصادی و تجاری، دیپلماسی فرهنگی و هنری، دیپلماسی زیارت و گردشگری و... به کار گرفته و به هر شکل ممکن و هر طریق میسور، بر شتاب «نهضت بلندمرتبگی بین‌المللی شهر بهشت» و استان منسوب به این امام همام بیفزاید.

من باب یادآوری، سال 2017، گزیده سالی بود که به دنبال اعلام رسمی و جهانی «سازمان فرهنگی آموزشی آیسیسکو» وابسته به «سازمان کنفرانس اسلامی»، شهر امام رئوفبه عنوان «پایتخت فرهنگی جهان اسلام» معرفی شد و این کلان‌شهر معظم، علاوه بر میزبانی از شخصیت‌های برجسته‌ی فرهنگی و بین‌المللی و مشاهیر جهان اسلام و...، شاهد برپایی 170 برنامه ی بین المللی و آیین‌های خاص بود.

بنیادی که زایش خود را مدیون تلاش همکاران فرزانه و خدومی می داند که از سوم خرداد 1388 (همزمان با سالروز آزادی خرمشهر قهرمان) به بعد، ابتدا مبدع عنوان «اداره‌ی روابط خارجی» و فعال‌ساز این حوزه در ارگان مدیریت شهری شدند و همزمان، تارنمای«بنیاد توس»را در فضای رسانه و خارج از تکالیف اداریتأسیس و راه اندازی نمودند تا پس از چند ماه فعالیت آزمایشی، همزمان با سالروز ولادت حضرت امام رضا علیه السلام و تاریخ بهجت آفرین 8/8/88، رسماً رونمایی شود. هرچند، فقط 13 ماه فرصت و توفیق خدمت در این نهاد عمومی میسورشان شد، اما همچنان بر عهد و پیمان خود با امام مهربانی‌ها پایدار مانده و فانوس تنها تارنمای فعال در این حوزه را روشن نگاه داشتند تا مزد صبوری 114 ماهه‌ی آنان، بلوغ و نبوغ مشکاتی پرفروغ و شجره‌ای طیبه و پرمخاطب در سپهر انوار و الطاف رضوی گردد.

وبگاهی که دردر سه هزار و شتصد و چهل و یکمین روز تأسیس خود، پنج هزارمین پست خود را مرتبط با حوزه‌ی بین‌الملل مشهد، در تارنمای فرهیخت منتشر ساخت. برون تابی بسیار محدود از دانشنامه‌ای آکنده از نگره‌هایی بکر، مفکوره‌هایی ارزشمند و اطلاعاتی موثق و مستندات متنی و تصویری از برنامه‌های بین‌المللی بزرگترین کلان شهر مذهبی جهان، که در چندین هارد دیسک چند ترابایتی ذخیره شده و بخش قابل عرضه‌ ای از آن، در دسترس همه‌ی علاقه‌مندان و دلسوزان توسعه یافتگی روزافزون این زیستگاه قدس شهری و قبله‌ی آمال شیعیان جهان قرار گرفته است. وبگاهی که تاکنون به فضل الهی، در مجموع قریب به هفت میلیون بازدید کننده داشته، ماهانه قریب به پنجاه هزار نفر به آن رجوع نموده و بیشترین بازدید از آن، به 27 شهریور ماه 97 با ثبت رکورد 17.500 بازدید در یک روز بر می‌گردد.
و اما - همچنان که پیشتر ذکر شد - رویش «اندیشکده بین المللی فرهیخت» را در حقیقت باید مرهون رویداد «مشهد 2017» دانست که باعث ارتقای نگاه دست‌اندرکاران این تشکل سایبری به ضرورت و اهمیت درک جایگاه رفیع و منیع «تقویم رویدادها و رصد رخدادها با هدف تدقیق مطالعات راهبردی و پژوهش‌های بنیادین» به عنوان پیش‌نیازها و الزامات توسعه یافتگی روزافزون «تعاملات خارجی» این کلان‌شهر معظم در عرصات مختلف دیپلماسی با دنیای پیرامون بویژه «جهان اسلام» و در رأس آن، کشورهای منطقه خاصه همسایگان شرقی شد؛ مگر نه این که به فرمایش مولای متقیان، امیرمؤمنان، امام علی علیه السلام: «لاَ سُنَّةَ أَفضَلُ مِنَ التَّحَقِیق»، «هیچ راه و آیینی، برتر از تحقیق و حقیقت جویی نیست!»
بنابراین می‌توان گفت: «اندیشکده‌ی بین المللی فرهیخت»، تشکلی است با قریب به 12 سال سابقه و تجربه که بازتاب خدماتش ابتدا، در قالب تارنمایی مردم نهاد و غیر انتفاعی تجلی یافت، اما به اعتنای تفضلات امام مشفق و به پشتوانه‌ی برخورداری از یک بانک اطلاعاتی و دیجیتالی وثیق و گنجینه ای دقیق، بنا دارد تا همان طور که گفته شد، به فضل الهی، زمینه های تدوین و نگارش علمی«نخستین دانشنامه ی بین المللی مشهد»را فراهم آورد.

دانشنامه‌ای تخصصی و سامانه‌ای اطلاعاتی در حوزه‌ی ارتباطات خارجی که - به مرحمت انجام چهار عمل اصلی مصطلح در حوزه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات بر روی آنان (یعنی تجمیع و پایش، یکپارچه‌سازی و آمایش، تجزیه و پالایش و در نهایت استخراج و پردازش) - اکنون دیگر دیتای خام به شمار نیامده، بلکه اطلاعات مفید و گرانسنگی هستند که از همان ابتدا، با شعار «هرچه متن، هرچه عکس، هرچه صدا و هرچه فیلم» از اهم ایده‌ها و تحلیل‌‌ها، رویدادها و اخبار و مقالات و مستندات مرتبط با فضای بین‌المللی مشهد، به نحو شایسته و بایسته گردآوری شده و در حال حاضر فقط بخش رویدادی آن، در بستر وب و در دسترس پژوهشگران و محققان جهان اسلام قرار دارد.
امید آن داریم تا به مدد مفاخر حوزه‌ی ایده و اندیشه، فرهیختگان اندیشه‌مند و پژوهشگران نخبه، اعاظم اساتید دانشگاه و افاضل فضلای حوزه، مهتران دانشجو و اکابر طلاب دلسوزی که طی این سال‌های نسبتاً طولانی از ملیت‌های مختلف مسلمان و از سراسر این گیتی پهناور، به عضویت افتخاری این اندیشکده درآمده‌اند، گامی دیگر در راستای تسریع و تسهیل توسعه‌ی همه جانبه‌ی بزرگ شهر «مشهد» خاصه در بستر پیشروترین صنعت، اشتغال‌زاترین صناعت و مولدترین کسب و کار یعنی «اقتصاد گردشگری و صنایع وابسته» و عبارت متناسب با شهر مذهبی مشهد«مقوله‌ی زائر و زیارت» برداریم.
ناگفته نماند در کنار هموارسازی هرچه بیشتر مسیر توسعه یافتگی شهر و شهروندان و مجاوران و زائران آستان ملک پاسبان رضوی، همچنان بر رسالت شناسایی، معرفی و تجلیل از فعالان فرهیخته و نخبه‌ی توسعه دیپلماسی عمومی – که از آنان به عنوان «خادمان نمونه‌ی بین‌المللی شهر رضوی» یاد می‌کنیم – تلاش خواهیم کرد؛ شیفتگانی از ملیت‌های مختلف خاصه فارسی زبانان مقیم در خارج از کشور که می‌خواهند به هر شکل ممکن و حتی از راه دور، میزان ارادت خالصانه و سرسپردگی خود را به ساحت قدسی آن امام همام به اثبات رسانده و به صورت مجازی، «خادم افتخاری و بین‌المللی» شهر حضرتش باشند و در این میدان «سابقوا فی‌الخیرات»، «عمل صالحی» را به عقبه‌ی «باقیات الصالحات» خویش پیوند زنند.
همین جا، شایسته است اعلام کنیم هر دلداده‌ای به فراخور میزان توانمندی‌ها، مهارت‌ها و امکانات مادی و معنوی خود از هر نقطه‌ی این کره‌ی خاکی می‌تواند با عضویت در حلقه‌ی خادمان قبله ی هشتم، در «نهضت تعالی بین‌المللی شهر رضوی» سهیم باشد؛ با ایده آفرینی‌های دانش‌بنیان و آینده‌پژوه، خلاقانه و منعطف، فراگیر و مشارکت‌بخش، فناوریک و کرامت‌زا برای شکوفایی همه جانبه‌ی شهر بهشت و از همه مهمتر «تکریم زائران خارجی» بویژه آنانی که این زیارت، «حج فقرایی» آنان است و یا علاوه بر زیارت، چشم به شفای آن امام همام دارند و در جرگه‌ی «گردشگر سلامت» وارد این کلان شهر مصفا می‌شوند.
مضافاً این که تلاش حداکثری برای کمک به حاکمیت و دولت در جهت ترفیع شاخص‌های توسعه یافتگی هر چه بیشتر «مشهد» به عنوان پایتخت معنوی ایران اسلامی و بزرگترین کلان شهر مذهبی جهان از منظر مناسبات بین‌المللی در همه‌ی زمینه‌ها بویژه دینی و تمدنی، فرهنگی و هنری، علمی و پژوهشی، آموزشی و تاریخی، اقتصادی و تولیدی، صنعتی و گردشگری، زیست محیطی و اجتماعی و...، ره توشه‌ای است که هر فعال روابط خارجی با هر میزان سواد رسانه‌ای و آشنایی با زبان‌های خارجی می‌تواند در این آوردگاه شیدائیان رضوی، گام بردارد و به این جرگه‌ بپیوندد؛ با این فرق که یکی با قلمش، دیگری با هنرش؛ یکی با علمش و آن یکی با قدمش؛ یکی با اعتبارش و دیگری با حمایت کلامی و معنوی‌اش!
امید که از رهگذر تجارب حاصله از قریب به 12 سال فعالیت، نه تنها شاهد رشد سریع انتشار معارف غنی رضوی و زیبایی‌های کلام اهل بیت عصمت و طهارت (سلام الله علیهم اجمعین) با زبان هنر و به احسن وجه در بستر فناوری‌های نوین به مخاطبان نیکو خصال و نیک سرشت باشیم، بلکه موجبات رشد یافتگی حداکثری مناسبات بین‌المللی این کلان‌شهر مذهبی فراهم گردیده، ارتقای معیشت جسمانی و تمشیت روحانی زائران و مجاوران این بارگاه ملکوتی، ارمغان این جد و جهدها باشد.
در این راه، مشتاقانه منتظر مساعدت و همراهی‌تان هستیم و از ایده آفرینی‌های بکر و مبدعانه، پیشنهادات و انتقادات راهگشا و ارسال مستندات متنی و تصویری‌تان استقبال می‌کنیم. کم و کاستی‌های ما را به بزرگواری خویش بخشیده و دستان گرمتان را به صمیمیت می‌فشاریم تا این برگ سبز، مورد قبول اهل نظر افتد و این خرد جمعی، بر فتوحات رحمانی و نفحات ربانی این کیان سرافزار در ظل عنایات آخرین حجت برحق خداوند، مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و در سایه سار راهبری‌های داهیانه‌ی رهبر حکیم و لبیب انقلاب، مقام معظم رهبری «مد ظله العالی» بیفزاید. ان شاءالله الرحمن

عبدالرضا زرگری

کمترین خادم رویکرد بین المللی شهر رضوی

سوم فروردین ماه ۱۴۰۰ و ۹ شعبان ۱۴۴۲ قمری

zargary@gmail.com 


سامانه‌ی اطلاع رسانی پیام کوتاه ۳۰۰۰۷۸۷۸۷۸

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/523


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها