دیپلماسی❜ گردشگری/ یادداشت فرهیخت: «اسب تروآ»ی هتلداران مشهد و خواب دلاری جدید دیگر برای حج فقرای زوار غیرایرانی رضوی

  • بازدید: ۵۰۴
گردشگری/ یادداشت فرهیخت: «اسب تروآ»ی هتلداران مشهد و خواب دلاری جدید دیگر برای حج فقرای زوار غیرایرانی رضوی
جامعه هتلداران استان

یادداشت فرهیخت: برزیلی‌ها جمله ی معروفی دارند، می‌گویند: «اقتصاد ما فقط شب ها رشد می‌کند، وقتی سیاستمداران خواب هستند.» حالا اگر تا آخر این متن با «فرهیخت» همراه باشید، حق خواهید داد اگر ما هم بگوییم: «زائران غیرایرانی فقط شب ها یک نفس راحت از دست مسئولان این شهر می کشند، چون آن موقع حضرات خواب هستند!»

اصل داستان چیست؟

محمود مادرشاهیان رئیس جامعه ی حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی، چندی پیش افاضه و پیشنهاد فرمودند:

«دریافت نرخ ارزی در هتل‌ها باید باب شود، البته نه به این معنی که هزینه های اقامت به دلار محاسبه و اخذ شود، بلکه میزان همان نرخ ریالی است، اما معادل آن از زائر به دلار گرفته می شود، ولی این کار باید توسط هتل ها انجام شود، نه صرافی ها و به تعبیر وی، دلال ها...» حالا چرا چنین پیشنهادی داده اند؟ چون « اگر یک گردشگر خارجی بخواهد پول خود را تبدیل کند، باید به دلال‌ها (و نفرمودند صرافی ها!) مراجعه کند، اما اگر این اتفاق در هتل رخ دهد، مشکلات گردشگران خارجی کاهش خواهد یافت!» یا للعجب...
این حکایت شبیه چیست؟

به ناپلئون خبر دادند که در جنگ پیروز شدیم. ناپلئون پرسید چقدر تلفات دادیم؟ گفتند: ۶۰ درصد نیروها کشته شدند!! ناپلئون گفت: یک بار دیگر پیروز بشویم، کلاً نابود می‌شویم!

حالا حکایت امروز ما با این دسته از افاضات و پیشنهادات مشعشع برخی از حضرات مسئولان ریز و درشت صنعت گردشگری و خادمان بسیار خدوم زائر و زیارت شهر و استان ما، دقیقاً شبیه این قصه ی پر غصه ای است که گفتیم. با این فرق که: اگر یک بار دیگر، اسم نحس «دلار» را در کنار «زائران غیرایرانی رضوی» ببریم، کلاً اقتصاد زیارت شهرمان نابود می شود!

چرا این آدرس غلط، بحران زاست؟

اشاره: چون این وسوسه ی دلاری و این اتفاق ناگوار، برای بار اول نیست  که در مشهد رخ می دهد، لذا بدین جهت است که سخت برآشفتیم و این گونه مویه می کنیم: 

به راستی دیگر نمی دانیم با چه ادبیاتی، با چه زبانی و با چه گویشی با برخی از مسئولان شهری و استانی مان صحبت کنیم که لطفاً دیگر بس کنید؛ این قدر ظلم و تعدی به «زوار غیرایرانی رضوی» واقعاً نوبر است! مگر می شود این همه بی مهری و سیاست بی کیاست و مگر داریم این همه خصومت بی جهت آن هم با ولی نعمتانی که حیات اقتصادی شهرمان شدیداً به وجود و قدوم شان متکی است؟ 

دیگر چگونه باید نوحه کرد که دست از سر «زوار غیرایرانی» بردارید؟! یعنی دیواری کوتاه تر از آنان پیدا نکرده اید که هر از چند گاهی، نوبت می گذارید و یک میخی بر تنه ی این درخت تنومند به یادگار می کوبید؟!  

شما را به آن خدایی که می پرستید و آن امامی که سنگش را به سینه می زنید، لطفاً دست از «اره کردن خاک اره» بردارید؛ دیگر «چرخ را اختراع نکنید»؛ دیگر «آزمون و خطا» را به کناری بگذارید و بیشتر از این، مردم یعنی مجاوران و زائران را .... (بوق) فرض نکنید و خود را مضحکه ی خاص و عام... بس است!

اگر حافظه ی خوبی ندارید، شهروندان و مجاوران زائردوست رضوی هیچ گاه افاضات مدیریتی تاپ و ناب تان را فراموش نخواهند کرد، بویژه آن وقت‌هایی که فتیله ی این دلار لعنتی بالا می رود، آن موقع شیطان وسوسه گر هم به سراغ تان می آید که از تیزی تیغش، حتی بیمارستانی فوق تخصصی و وابسته به نهاد مقدس رضوی هم در امان نماند!

این دیگر چه شهر ولنگاری است که تا قیمت ارز بالا می رود، برخی از مسئولانش به یکباره هول می کنند، کک دلار و یورو تو پاچه شان می افتد و از هول حلیم، به داخل دیگ می افتند؟

شورای وقت اسلامی شهرش، در اقدامی بسیار عجیب و ناباورانه، با پررویی و گستاخی تمام تصویب می کند که هر زائر غیرایرانی رضوی:

❋ هنگام ورود به شهر، باید عوارض ورود به شهر بپردازند، آن هم نه به ریال، بلکه به این دلار لعنتی آن هم رقمی بالغ بر ده دلار!

❋ هنگام ورود به مراکز درمانی، باید تمام هزینه های درمان را نه به ریال، بلکه به این دلار منحوس بپردازند! (و دم استاندار وقت گرم که صدای اعتراض ما را شنید و با دخالت مستقیم خود، هر دو مصوبه را باطل کرد!)

❖ رئیس وقت بیمارستان فوق تخصصی رضوی اش، در اقدامی بسیار عجیب و ناباورانه، رسماً اعلام می کند که از این پس، تمام هزینه های درمانی زوار غیرایرانی رضوی در این بیمارستان، بر اساس این دلار کثیف دریافت می شود! (و دم تولیت وقت آستان قدس رضوی گرم که به اعتراض ما وقع نهاد و این دستور را کان لم یکن نمود!)

❖ رئیس اسبق اتحادیه ی هتلدارانش، همان شخصی که آنقدر ذوق و شوق مصاحبه های عجیب و اقوال شاذ و مأیوسانه و بلکه «دشمن شاد کن» داشت و آنقدر پاس گل به رسانه های معاند آن طرف آبی داد و گل به دروازه ی خودی زد و آب در آسیاب تفرقه اندازان میان زوار و شیعیان عراقی و ایرانی ریخت که بالاخره صدای اعتراض وزیر کشور و داد استاندار وقت هم بلند شد و لاجرم برکنار...

از طرفی در مصاحبه هایش، هزینه های صبحانه، ناهار و شام هتل های مشهد را به دلار محاسبه و اعلام می کرد و از طرف دیگر، خانه مسافرهای زوار را به جای آن که معین زیارت و حج فقرا بداند، آفتی برای صنعت هتلداری این شهر زائرپذیر می خواند و خلاصه آن که شب و روزی نبود که چهار ستون تن سرمایه گذاران داخلی و خارجی صنعت هتل‌داری این شهر و زوار ایرانی و غیرایرانی را با سیاه نمایی هایش نلرزاند و فریاد نزند که یا ایها الناس، به داد صنعت هتل‌داری مشهد برسید که ورشکست شده، دیگر هتل نسازید که اشباع شده، خانه مسافرها را پلمب کنید که همه متضرر شدند و...؛

❖ و آن هم از خبرگزاری تسنیم اش، که آدرس غلط می دهد و اقامتگاه های سازمانی شهر را که ملجأ و امید زائران کارمند و کارگران محروم است، چون بختکی می خواند که به جان هتل های شهر افتاده اند؛ 

❖ و بالاخره این هم از معاونت زیارت استانداری اش، که آن قدر وا می دهد تا انجمن شرکت های هواپیمایی و شرکت های چارتر کشور در اقدامی عجیب، نادر و ظالمانه تصویب کنند کلیه ی پروازهای داخلی برای زوار ایرانی رضوی، نه با ریال بلکه با این ارز منحوس دلار دریافت شود و عجیب تر آن که هیچ صدای اعتراضی هم از این نهاد مثلاً حامی زوار، بلند نمی شود! (و باز دم وزیر وقت و مرحوم راه و شهرسازی گرم که به اعتراضات توجه کرد و این مصوبه ی ظالمانه را باطل)

کَلِمَةُ حَقٍّ یُرَادُ بِهَا الْبَاطِلُ:

امام علی علیه السلام در پاسخ به شعار انحرافی خوارج نهروان که می گفتند: «لا حکم الا الله» یعنی «نیست حکمى مگر از جانب خدا» فرمود: «سخن حقّى است که از آن اراده ی باطل می شود.» 

حال، حکایت غریب این آدرس غلط هم دقیقاً همین است. علی الظاهر قصد گوینده خیر است و نیت بر اصلاح یک مفسده، اما در باطن، خدا می داند همین رویه ی غلط، غیر قانونی و غیر اصولی و خارج از تمامی مجاری متعارف و حرفه‌ای و متداول در صنعت گردشگری و هتلداری، خود چقدر مفسده زاست و در دلش، مفاسد جدیدتر و مخاطرات بیشتری دارد، به نحوی که پس از مدتی، همه انگشت حیرت و حسرت در دهان بگزند که ای کاش، پا در کفش صرافی ها نمی کردیم و اجازه می دادیم هر کس، کار خودش را بکند.

این که نشد دلیل:

قانون خوب، اگر بد اجرا می شود یا موانعی دارد، باید مسیر اجرا را اصلاح کرد، نه این که کل قانون را عوض کرد. اگر قرار باشد در مسیر اجرای یک رویه ی مستحسن و یک قانون متقن، به محض برخورد با کوچکترین موانع یا انحرافات، درخواست تعویض کل قانون را داد که اصطلاحاً دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود!

به همین دلیل عقلانی، منطقی، عرفی، متداول و حرفه ای در همه جای دنیاست که گردشگران به محض ورود به کشور میزبان، همان ابتدای ورود، بخشی از ارز همراه خود را به پول محلی تبدیل کرده تا بتوانند هزینه های ضروری خود را به سهولت و سرعت و بدون هیچ مشکلی و مانند همه ی مردم و شهروندان آن شهر پرداخت کنند.

اگر قرار باشد هتل ها به بهانه ی وجود دلالان و مثلاً برای راحتی زوار، رویه ی غلطی بگذارند و بخواهند پول هزینه های اقامت مسافران را به دلار یا یورو دریافت کنند، بدیهی است تاکسی دارها هم وسوسه شده و آنها هم متقاضی دریافت دلار می شوند و بعد این زنجیره ی «خدمات به دلار منحوس» همین طور دومینووار ادامه پیدا کرده و به تمامی بخش های مختلف صنعت گردشگری تسری و تعمیم پیدا می کنند، تا جایی که رستوران دارها هم وسوسه می شوند پول غذا را به دلار بگیرند و قس علی هذا... 

ناگفته پیداست اگر جلوی ترک تازی و ورود این اسب تروای دلار منحوس در قلعه ی گردشگری کشور گرفته نشود، هیچ استبعادی ندارد فردا روزی به چنین وضع اسفباری گرفتار شویم که در مسافرت بین شهری، به کاروانسرایی برسیم و قصد قضای حاجت و ببینیم در آن بر بیابان بی آب و علف، آفتابه ها همه ردیف و پر آب هستند، اما روی دیوار با زغال سیاه نوشته اند: 

«قابل توجه گردشگران محترم: چون در اینجا صرافی نیست، پس برای راحتی شما و قطع دست دلالان از خدا بی خبر، آفتابه های سفید یک دلار و آفتابه های قرمز یک دلار و پنجاه سنت عرضه می شود! ضمنأ یک دلاری هم نداشتید، مهم نیست، چون کارت خوان دلاری هم موجود است! امضاء: دزد سر گردنه»

نکنید... بچه گول نزنید!

نعل وارونه هم نزنید... به شتر گفتند چرا گردنت کج است، گفت کجایم راست است؟! حال آقای مسئول، حکایت این داستان مضحک و برآمده از لپ لپ تخم مرغ شانسی سوپر محله تان هم همین است که صنعت گردشگری کج و کوله ی ما در این دیار، همینطوری فلج و علیل و پر از این کجی ها و ناراستی هاست... رسانه هایمان هم که الحمدلله همه ساکت و منفعل و فاقد نقد و تحلیل... پس شما را به خدا، دیگر این خدا زده را بیشتر از این کجش نکنید و بگذارید با همین دردهای بی درمان موجود سر کنیم و بسازیم و بسوزیم. کنایه از این که: از طلا گشتن پشیمان گشته ایم... نخواستیم... لطفاً بگذارید همان مس باشیم که در این زمانه ی وانفسا، هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمی گیرد!

و اما اصل خبر:

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی: دریافت نرخ ارزی در هتل‌ها باب شود/ نرخ ارزی و ریالی باید یک قیمت باشد!

ایسنا/خراسان رضوی، رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی گفت: برای اینکه هتل‌ها خدمات بهتری!! به زائران ارائه کنند، بهتر است که دریافت نرخ ارزی در هتل‌ها مطابق مصوبه وزارت میراث فرهنگی باشد.  

محمود مادرشاهیان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص دو نرخی شدن هتل‌ها اظهار کرد: در سال گذشته کلیه هتل‌های خراسان رضوی را از دو نرخی به تک نرخی تبدیل کردیم و اعلام کردیم که هیچ هتلی حق دریافت دو نرخ متفاوت در ایام پیک و غیرپیک ندارد.

وی افزود: هتل‌ها می‌توانند در ایام غیرپیک به زائران تخفیف بدهند. به هیچ عنوان حق استفاده از نرخ دیگری برای زائران در هتل‌های مشهد وجود ندارد.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی در خصوص دریافت نرخ ارزی در هتل‌ها خاطرنشان کرد: دریافت نرخ ارزی در هتل‌ها نیاز به تایید وزارت میراث فرهنگی دارد. به هیچ عنوان جوامع هتلداران اجازه ندارند بدون مجوز وزارت میراث فرهنگی و یا ادارات کل شهرستان‌ها نرخ ارزی از گردشگران دریافت کنند.

مادرشاهیان در خصوص دریافت نرخ ارزی از گردشگران خارجی برای صنعت گردشگری خاطرنشان کرد: به عقیده من اگر این عمل با ضوابطی که وزارت میراث فرهنگی تعیین می‌کند و نظارت ادارات کل در استان‌ها، می‌تواند دلال‌هایی که از ارز گردشگران خارجی سوءاستفاده!! می‌کنند را از چرخه حذف کرد.

وی اضافه کرد: با این اتفاق زائر و گردشگر پول خود را در هتل به ریال ایران تبدیل می‌کند. این اتفاق به نظر من معقول!! است، به شرطی که با مجوز صورت بگیرد. اگر یک گردشگر خارجی بخواهد پول خود را تبدیل کند باید به دلال‌ها مراجعه کند، اما اگر این اتفاق در هتل رخ دهد، مشکلات گردشگران خارجی!!! کاهش خواهد یافت.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی تصریح کرد: برای اینکه هتل‌ها خدمات بهتری به زائران ارائه دهند، بهتر است که دریافت نرخ ارزی در هتل‌ها مطابق مصوبه و مجوز وزارت میراث فرهنگی باب شود. دریافت نرخ ارزی به این معنا نیست که نرخ هتل برای گردشگر خارجی و داخلی متفاوت باشد، بلکه به این معنا است که نرخ ریالی هتل‌ها برای گردشگران خارجی به کمک ارز یا دلار پرداخت شود.

الفاتحة مع الصلوات... 

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/559


Share
  • اگه تیتر نمی زدید اسب تروای هتل‌داران میگفتم چقدر شما ساده لوح اید و دست هتلدارای مشهد رو نتونستید بخونید ولی دمتون گرم، خوب فهمیدین اصل ماجرا رو، چون روابط مون با عربستان داره خوب میشه و پولدارهای عرب از عربستان و بحرین و اینا دارن سرازیر میشن سمت مشهد، اینا می‌خوان پول هزینه های هتل رو به دلار از زوار بگیرن ولی چون می‌دونن سر و صدا و اعتراضها بلند میشه برای همین میگن اولش اینطوری میگیم که به دلار اما معادل ریال می گیریم به بهانه اینکه زوار به زحمت نیفتن و دلالها سود نبرن! بعد که سوراخ دعا باز شد، ذره ذره گشادش می کنیم و دلاری دلاری می گیریم بی سرو صدا , به همین سادگی!!! بابا اینا بوی دلار به دماغشون خورده اونم دلار ۴۰ و ۵۰ هزار تومانی و مگه میشه به راحتی ازش بگذرن؟ می‌خوان مثلا کسادی دو سال کرونا رو اینطوری جبران کنن ولی با دست کردن تو جیب زوار ثروتمند و فقیر امام رضا ع هردو!!!! اف بر شما
  • لعنت بر این دلار کثافت که گند زده به همه چیز حتی به اخلاق و رفتار مسئولان مون مثلا در همه جای دنیا همین که توریستها به سالن فرودگاه یا ایستگاه راه آهن یا ترمینال های اتوبوس وارد میشن یه جایگاه های مخصوصی هست برای چنج دلار و دریافت سیم کارت تلفن همراه و کارت های هوشمند گردشگری برای پرداخت بلیت اتوبوس و مترو و تاکسی تا همه مخارج با پول محلی همونجا پرداخت بشه و توریستها مشکلی نداشته باشن ولی تو ایران و مشهد ما همه چی برعکسه!! فقط یه باجه بانک دیدم برای تسعیر دلار و یورو تو ترمینال خارجی ولی نه جایگاه فروش سیم کارت به غیرایرانیها هست و نه جایگاه فروش من کارت !!! مترو هم که ترمینال خارجی نداره
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها