دیپلماسی❜ اجتماعی/ ابراز نگرانی بازاریان و کسبه مهاجر از ادامه طرح ممنوعیت کار اتباع در اطراف حرم رضوی و جریمه‌های سنگین اداره کار

  • بازدید: ۳۴۴
اجتماعی/ ابراز نگرانی بازاریان و کسبه مهاجر از ادامه طرح ممنوعیت کار اتباع در اطراف حرم رضوی و جریمه‌های سنگین اداره کار
صدای افغان آوا

جمعی از نمایندگان بازاریان و کسبه با حضور در دفتر مرکز تبیان و دیدار با حجت الاسلام والمسلمین سیدعیسی حسینی مزاری، به ابراز نظر پرداخته و گزارشی از اوضاع کسبه و بازاریان مهاجر ارائه کردند.
آن‌ها از ادامه اجرای طرح ممنوعیت کار اتباع در بافت ۳ کیلومتری حرم مطهر و جریمه‌های سنگین اتباع توسط اداره کار اظهار نگرانی نمودند.
نمایندگان بازاریان و کسبه مهاجرین گفتند ما هم معتقدیم باید اتباع ساماندهی شوند و امنیت جمهوری اسلامی از اولویت‌های جدی ماست اما نه اینکه باسابقه ترین افراد که حتی در ایران زاده شده و حالا صاحب عروس و داماد و نوه شده‌اند، هم، مشمول طرح گردیده و از اشتغال در بافت ۳ کیلومتری حرم مطهر منع شوند.
نمایندگان گفتند؛ ادارات مرتبط ساماندهی بایستی طرح جایگزین در دستور اقدام قرار بدهند تا هم امنیت تامین باشد و هم اتباع باسابقه، شناخته شده و بدون تخلف، به کسب و کار خود بدون دغدغه ادامه بدهند.



به گفته این نمایندگان بازاریان و کسبه مهاجرین، تداوم اجرای طرح ممنوعیت اشتغال در بافت ۳ کیلومتری حرم مطهر پیامدهای ذیل را دارد: پیامد اول: نارضایتی و ناراحتی شدید مهاجرین
۱- نارضایتی و ناراحتی شدید مهاجرین از اجرای این طرح و گسترده شدن این ناراحتی در سطح وسیع‌تر از جغرافیای ایران. مهاجر می‌گوید بعد از بیش از ۴۰ سال که کمترین تخلف نداشته‌ایم چه شد که به یکباره به چشم دشمن نگریسته شده، میان ما و مولای ما از یک طرف و محل کسب و کار حالای ما در اطراف حرم مطهر از طرف دیگر، جدایی انداخته می‌شود.
آنان گفتند که دولت‌های جمهوری اسلامی از شعارهای انقلابی که ناشی از احکام اسلام ناب بود، فاصله گرفته، بیشتر گرویده‌ی سیاست‌های خشک اداری غیر انقلابی شده‌اند و طبعا تداوم این روند آسیب جدی به پایگاه مردمی ایران در منطقه و دنیا وارد خواهد کرد.
پیامد دوم: آسیب اقتصادی شدید به کسبه مهاجر
۲- کسبه و بازاریان مهاجر به شدت آسیب اقتصادی می‌بینند. چه اینکه بسیاری از اینها بیش از چهل سال است که در شغل‌هایی اشتغال داشته‌اند که در اطراف حرم مطهر کارآیی و درآمدزایی داشته و چه بسا دسته‌هایی، ملک محل اشتغال را خریداری کرده و در اختیار آنهاست و به یکباره تغییر مکان دادن آسیب جبران ناپذیر به کسب و کار کسبه و بازاریان وارد می‌کند.
پیامد سوم: انتقال سرمایه‌های مهاجرین به خارج و آسیب شدید به اقتصاد ایران
۳- اقتصاد ایران به شدت ضربه می‌بیند. چه اینکه بازاریانی که از کار در اطراف حرم ممنوع شدند اولا هزاران کاسب و بازاری‌اند و ثانیا میلیاردها میلیارد پول در اختیار کسب و کار آنهاست و ثالثا تاهنوز هم که در ایران مانده‌اند به دلیل سلامت دینی و اخلاقی خود و فرزندان‌شان است در غیر آن می‌توانستند با پول‌های گزاف دست داشته‌ی خود به دیگر کشورهای دارای بازار بهتر بروند و حال که یک چنین مضیقه‌ای در فراراه کارشان قرار گرفته است به اجبار همراه با سرمایه‌های خویش، ایران را ترک نموده، به امارات متحده عربی، ترکیه، اردن، قزاقستان و... خواهند رفت. این درحالی است که به اذعان مقامات اقتصادی ایران، افغانستانی‌ها مقام نخست سرمایه گذاری در ایران را به خود اختصاص داده‌اند.
آنان از رئیس مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان خواستند از طریق ارگان‌ها و شخصیت‌های ذیربط پیگیر باشد تا اولا نسبت به اجرای طرح یاد شده تجدید نظر صورت گرفته، با وصف در نظر گرفتن موضوعات امنیتی کشور جمهوری اسلامی ایران، موانع کسب و کار مهاجرین از اطراف حرم مطهر برداشته شود و ثانیا جواز کسب به نام اتباع صادر شود، در این صورت ما بازاریان قول می‌دهیم در قسمت اشتغال زایی برای اتباع ایران و تحرک در بازار، بیشتر از پیش موثر عمل کنیم.
 

اظهار نگرانی رئیس مرکز تبیان از ادامه محدودیت‌ها و برخوردها با کسبه مهاجر
در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعیسی حسینی مزاری با تشکر و سپاس از حضور نمایندگان کسبه و بازاریان و ارائه گزارش خوب‌شان، گفت؛ از ابتدائی که جمعی از کسبه و بازاریان در دفتر مرکز تبیان در مشهد مقدس اجتماع کردند و سخن گفتم، موضوع مهاجرین به ویژه مشکلات کسبه و بازاریان را از طریق مراجع ذیربط پیگیری کردم و تاحالا نیز پیگیرم و جدا از وجود مشکلات در سطح مهاجرین به ویژه کسبه و بازاریان اظهار نگرانی کرده‌ام.
حسینی مزاری: پیگیر حل مشکل کسبه و بازاریان هستم
به گفته حسینی مزاری، اگرچه برخی از شخصیت‌های مسئول در برخی ارگان‌ها به توجیه برخی طرح‌ها از جمله ممنوعیت کسب و کار در اطراف حرم مطهر پرداختند اما وی توجیه نشده و به هیچ وجه تداوم برخورد با کسبه و بازاریان و اعمال جریمه‌های سنگین و ممنوعیت اطراف حرم مطهر را به صلاح ندانسته و خواستار تجدید نظر شده است و فعلا هم در تلاش است با صحبت با مقامات عالی پیگیر رفع این مشکل باشد.
 

اجتناب از پراکندگی شخصیت‌ها و موسسات مهاجرین
رئیس خبرگزاری صدای افغان (آوا) به عموم اتباع افغانستان در ایران به خصوص کسبه و بازاریان توصیه به هماهنگی و انسجام کرده گفت؛ تفرقه و نفاق تحت هر عنوانی به خصوص قوم و منطقه باعث وجود مشکلات درونی هموطنان است و نیز پراکندگی شخصیت‌ها و نهادهای مهاجر و تداخل کاری آنها و چه بسا موازی ‌اری سختی‌های زندگی را بیش از پیش می‌کند.
 موسسات مهاجرین به کار تخصصی خود بپردازند
وی از کسبه و بازاریان خواست؛ شما هم وظیفه دارید به افراد و جریان‌های مرتبط توصیه به هماهنگی کنید و تاکید بر این شود که موسسات و نهادهای مهاجر به کارهای تخصصی خود بپردازند و به کاری که نه در حوزه تخصصی‌شان است و نه از توان‌شان ساخته است ورود نکنند بلکه به حمایت و پشتیبانی همدیگر بپردازند تا هرکدام به انجام درست وظایف محوله توفیق پیدا کنند.

منبع : خبرگزاری صدای افغان (آوا) مشهد مقدس

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/6514


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها