دیپلماسی❜ اقتصادی/ سفر استاندار خراسان رضوی و هیئت همراه به روسیه با هدف تقویت کریدور شمال و جنوب از طریق شرق دریای خزر

  • بازدید: ۲۰۰
اقتصادی/ سفر استاندار خراسان رضوی و هیئت همراه به روسیه با هدف تقویت کریدور شمال و جنوب از طریق شرق دریای خزر
استانداری خراسان رضوی

«تقویت کریدور شمال و جنوب از طریق شرق دریای خزر» محور سفر استاندار به کشور روسیه - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸

استاندار خراسان رضوی گفت: در این سفر گفت‌وگوهایی با بخش خصوصی کشور روسیه، مسئولین دولتی و حاکمیتی داشتیم و بنا بر این بود تا از طریق خراسان رضوی؛ فعال‌سازی و ارتقای ظرفیت کریدور شرق در ارتباط با شمال و جنوب انجام گیرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری با اشاره به اهداف سفر هیات اقتصادی این استان به روسیه اظهار کرد: استان خراسان رضوی در موضوع ترانزیت از ظرفیت بالایی برخوردار است و با این رویکرد در ارتباط با کشورهای آسیای مرکزی و به ویژه کشور روسیه، این استان همچنین از ظرفیت تولیدات بالایی برای تامین مایحتاج کشور روسیه برخوردار است. 

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه این سفر با حضور بخش خصوصی و مسئولین دولتی انجام گرفت، افزود: در این سفر گفت‌وگوهایی با بخش خصوصی کشور روسیه، مسئولین دولتی و حاکمیتی داشتیم و بنا بر این بود تا از طریق خراسان رضوی؛ فعال‌سازی و ارتقای ظرفیت کریدور شرق در ارتباط با شمال و جنوب انجام گیرد. 

وی در ادامه بیان کرد: خوشبختانه تاکنون مذاکرات خوبی انجام گرفته و تصمیم بر این شد که در ارتباط با تقویت کریدور شمال و جنوب از طریق شرق دریای خزر، پیش بینی همایش و برگزاری نشستی با کشورهای مرتبط نظیر روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ایران صورت بگیرد تا در نهایت از طریق بندر چابهار، سرخس و عبور از دو کشور ترکمنستان، قزاقستان و روسیه بتوان از این ظرفیت استفاده کرد. 

نظری به اقبال بالای کشور روسیه نسبت به محصولات ایرانی اشاره و خاطرنشان کرد: روسیه از تولیدات استان خراسان رضوی مخصوصا در بخش غذایی و مصالح ساختمانی به شدت استقبال می‌کند و امیدواریم با مذاکرات فوق این ظرفیت را برای تحقق اهداف اجرایی فراهم کنیم.

حبر تکمیلی: تجار خراسان رضوی در مسکو؛ تدارک برای جهش صادرات در مسیر کریدور - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶

نشست استاندار و فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی با سفیر ایران در مسکو با تاکید بر اراده این استان بر بهره‌گیری از ظرفیت کریدور شمال -جنوب برای جهش صادرات همراه بود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، در این نشست که شامگاه یکشنبه با حضور یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی در سالن تشریفات سفارت ایران در مسکو برگزار شد، کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه با رد مباحث مطرح شده درباره عقب‌نشینی روسیه از اجرای قرارداد ساخت راه‌آهن رشت - آستارا گفت: کریدور برای ایران، فرصت اما برای روسیه با توجه به تغییرات ژئوپلیتیک بعد از عملیات نظامی در اوکراین، ضرورت و مقوله‌ای حیاتی است.
وی با بیان اینکه ایران اسلامی کلید طلایی را در حوزه کریدوری در دست دارد، گفت: کریدور شمال -جنوب برای ایران و آینده ایران، فرصتی بی‌نظیر تلقی می‌شود که باید از این فرصت برای تقویت اقتصاد ملی بهره گرفت.
سفیر ایران با اشاره به موقعیت جغرافیایی و ظرفیت‌های استان خراسان رضوی ابراز امیدواری کرد که فعالان اقتصادی این استان از بخش شرقی کریدور شمال -جنوب برای ارتقای سطح مبادلات تجاری بهره گیرند.
نظری استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست با بیان اینکه آمار صادرات این استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از ۳۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد، بر عزم این استان در بهره‌گیری از ظرفیت‌های حمل و نقل، راه و راه‌آهن و گمرک برای جهش در مبادلات تجاری در چارچوب کریدور شمال -جنوب تاکید کرد.
در این نشست، شماری از فعالان بخش خصوصی استان خراسان رضوی به طرح دیدگاه‌های خود در راستای توسعه مناسبات دوجانبه و تشریح موانع فراروی توسعه صادرات به روسیه پرداختند.
جمعی از فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی یکشنبه پنجم آذرماه ۱۴۰۲ در قالب هیأتی به ریاست استاندار این استان به روسیه سفر کرده‌اند.
در سفر این هیأت که در چهارچوب دیپلماسی استانی در راستای توسعه مناسبات ایران و روسیه صورت گرفته است، مذاکراتی با بخش‌های دولتی و نیز نشست‌های رو در رو فعالان بخش خصوصی مسکو و استان چلیابینسک برنامه‌ریزی شده است.
کریدور شمال – جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، در طول سال های بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر ترانزیتی بود.
آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش بود این بود که مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور می‌کند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما کریدور ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.
این کریدور سه مسیر شامل دو مسیر زمینی و ریلی شرق و غرب دریای خزر و نیز مسیر ترکیبی زمینی دریایی: روسیه – دریای خزر – ایران را شامل می شود.
اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ و پس از سخنرانی روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، قرارداد ساخت راه آهن رشت - آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر به امضا رسید. این خط ریلی، تکمیل کننده خط ریلی مسیر غربی کریدور شمال - جنوب است.
در بخش ریلی شرق دریای خزر، کریدور شمال – جنوب هم اینک فعال است. کالاها در این مسیر با گذر از روسیه و قزاقستان از یکی از دو مرز ریلی ایران در سرخس (استان خراسان رضوی) و اینچه برون وارد کشورمان می‌شود و از طریق خط آهن به بندرعباس می‌رسد.

خبر تکمیلی دوم: نشست هیات تجاری خراسان رضوی با مسوولان مرکز توسعه صادرات روسیه برگزار شد - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶

نشست هیات تجاری خراسان رضوی به ریاست یعقوبعلی نظری، استاندار با رییس و سایر مسوولان این حوزه روز دوشنبه در مسکو برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، هیات تجاری خراسان رضوی متشکل از مدیران کل صنعت، معدن و تجارت، راه آهن، جهاد کشاورزی، گمرک، راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی، مدیران و فعالان اقتصادی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، ۲ نفر از اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان به همراه سفیر ایران در روسیه هستند.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در دومین روز از سفر هیات تجاری استان به روسیه گفت: این نشست با «نیکی شینا» رییس مرکز توسعه صادرات روسیه برگزار شده است.

امیر رضا رجبی افزود: در این نشست مشکلات فعالان اقتصادی ۲ کشور ایران و روسیه در روابط تجاری مطرح و پیشنهادهایی برای توسعه آن مطرح شد.

جمعی از فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی یکشنبه پنجم آذرماه ۱۴۰۲ در قالب هیأتی به ریاست استاندار این استان به روسیه سفر کرده‌اند، در سفر این هیأت که در چهارچوب دیپلماسی استانی در راستای توسعه مناسبات ایران و روسیه صورت گرفته است، مذاکراتی با بخش‌های دولتی و نیز نشست‌های رو در رو فعالان بخش خصوصی مسکو و استان «چلیابینسک» برنامه‌ریزی شده است.

کریدور شمال – جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، در طول سال های بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر ترانزیتی بود.

آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش بود، اینکه مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور می‌کند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما کریدور ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.

این کریدور سه مسیر شامل دو مسیر زمینی و ریلی شرق و غرب دریای خزر و نیز مسیر ترکیبی زمینی دریایی روسیه – دریای خزر – ایران را شامل می شود.

اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ و پس از سخنرانی روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، قرارداد ساخت راه آهن رشت - آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر به امضا رسید. این خط ریلی، تکمیل کننده خط ریلی مسیر غربی کریدور شمال - جنوب است.

در بخش ریلی شرق دریای خزر، کریدور شمال – جنوب هم اینک فعال است. کالاها در این مسیر با گذر از روسیه و قزاقستان از یکی از دو مرز ریلی ایران در سرخس (استان خراسان رضوی) و اینچه برون وارد کشورمان می‌شود و از طریق خط آهن به بندرعباس می‌رسد.


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8581


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها