دیپلماسی❜ حمل و نقل/ آشنایی با فرودگاه بین المللی مشهد، نخستین فرودگاه پر رفت و آمد کشور، دومین فرودگاه سودده ایران

  • بازدید: ۳۲۷
حمل و نقل/ آشنایی با فرودگاه بین المللی مشهد، نخستین فرودگاه پر رفت و آمد کشور، دومین فرودگاه سودده ایران
سرویس ایرانیان خارج از کشور

شهر مشهد یکی از مقاصد توریستی ایران است و سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی به این شهر سفر می‌کنند. به همین دلیل فرودگاه مشهد بعد از فرودگاه امام خمینی و مهرآباد تهران، پررفت و آمدترین و شلوغ‌ترین فرودگاه ایران است. از آنجا که مسافران زیادی برای سفر به مشهد، با خرید بلیط هواپیما مشهد مسیر هوایی را انتخاب می‌کنند، بهتر است با فرودگاه این شهر و امکانات و مشخصات آن بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد

فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد در سال ۱۳۳۰ با عنوان فرودگاه مشهد احداث شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در آن زمان برای پروازهای آموزشی، پروازهای نظامی و ایرتاکسی از فرودگاه مشهد استفاده می‌شد. اما با گذشت زمان و اضافه شدن پروازهای ورودی به این فرودگاه ، برج مراقبت پرواز و ساختمان‌های جانبی فرودگاه جدید به‌ صورت ناقص مورد بهره‌برداری قرار گرفت و تکمیل آن به شکل امروزی تا بعد از انقلاب ۱۳۵۷ ادامه پیدا کرد. بعد از انقلاب اسلامی و پایان جنگ ایران و عراق، نام این فرودگاه به فرودگاه هاشمی نژاد تغییر کرد.

امکانات فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد

فرودگاه مشهد در زمینی به مساحت ۵۴۰ هکتار در قسمت جنوب شرقی شهر مشهد قرار دارد. فرودگاه بین‌المللی مشهد دو باند موازی دارد که قابلیت پذیرش همه هواپیماها تا رده بوئینگ ۷۴۷ که یک هواپیمای پهن پیکر محسوب می‌شود را دارد. بیش از ۱۴ شرکت داخلی و ۱۶ شرکت خارجی به این فرودگاه پرواز دارند. فرودگاه مشهد، قطب اول شرکت ایران ایرتور، قطب دوم شرکت‌های ایران ایر، کیش ایر، ماهان و معراج و همچنین قطب شرق کشور هواپیمایی آسمان است.


امکانات سالن‌های فرودگاه مشهد

در هر سه سالن فرودگاه هاشمی نژاد مشهد برای رفاه حال مسافران فروشگاه‌ و غرفه‌هایی قرار گرفته است.

در سالن پروازهای داخلی فرودگاه مشهد یا همان ترمینال شماره یک، به سوغات‌سراهای مختلف که با برندهای مختلف زرشک و زعفران مشهد را ارائه می‌دهند و همچنین سوپرمارکت، کافی شاپ و آرایشگاه دسترسی دارید. در سالن ترانزیت ترمینال پروازهای داخلی نیز، فروشگاه پوشاک، کیف و کفش، عطر و ادکلن، اسباب‌بازی، صنایع دستی، نقره‌ و زیورآلات، کتاب‌فروشی و سوپرمارکت وجود دارند.

در ترمینال خروجی پروازهای خارجی فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد یا همان ترمینال شماره دو ، علاوه بر غرفه صنایع دستی، سوغات، زیورآلات و مواد غذایی، غرفه فست فود، فری شاپ و صندلی ماساژ نیز وجود دارد.

در ترمینال ورودی پروازهای خارجی فرودگاه بین‌المللی مشهد که به آن ترمینال شماره سه می‌گویند، غرفه‌هایی برای فروش سیم کارت، رزرو آپارتمان، رزرو هتل، کلینیک سلامت پوست و مو و گل‌فروشی قرار دارند.

علاوه بر این موارد، فرودگاه مشهد در سال ۱۳۹۴ به خط یک مترو مشهد متصل شده است. به این ترتیب مسافران می‌توانند به راحتی به تمام قسمت‌های شهر دسترسی داشته باشند یا از هر کجای شهر وارد فرودگاه شوند.

2


پروازهای فعال فرودگاه مشهد

در سال‌های اخیر تعداد پرواز به فرودگاه مشهد افزایش پیدا کرده است. بسیاری از مسافران با تهیه بلیط مشهد به زیارت حرم امام رضا علیه‌السلام می‌روند و با رزرو تور مشهد، جاهای دیدنی این شهر را می‌بینند. به این ترتیب با افزایش سفر به مشهد، تعداد پروازهای ورودی این شهر نیز افزایش پیدا کرده است. اکنون فرودگاه مشهد میزبان حدود هشت میلیون مسافر داخلی و خارجی است.

شرکت‌ های هواپیمایی فعال خارجی در این فرودگاه شامل ترکیه، جرمنیا، جزیره، کام ایر، قطر، سان اکسپرس، عراق، العربیه، کویت و فلای دبی است. از خطوط هوایی داخلی نیز شرکت‌های آتا، آسمان، ایران ایرتور، تابان، ایران ایر، پویا، زاگرس، قشم، کاسپین، ماهان، کیش، معراج، ساها، سپهران و وارش به فرودگاه مشهد رفت و آمد دارند و از ایرلاین های فعال فرودگاه هاشمی نژاد مشهد محسوب می‌شوند.

ترمینال پروازهای فرودگاه مشهد

پایانه‌های فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد با فاصله نسبتا کمی از یکدیگر قرار گرفته‌اند. این فرودگاه دارای سه ترمینال به شرح زیر است:

  • ترمینال شماره یک فرودگاه مشهد برای پروازهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • ترمینال شماره دو فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد برای پروازهای خروجی به مقاصد خارجی است.
  • ترمینال شماره سه فرودگاه مشهد برای پروازهای ورودی از فرودگاه‌های خارجی است.

3


دسترسی به فرودگاه مشهد

فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد، در جنوب شرقی شهر مشهد و در فاصله ۱۰ کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد. این فرودگاه در میدان پانزده خرداد، انتهای بلوار جمهوری اسلامی قرار گرفته است. برای رسیدن به مرکز شهر مشهد از فرودگاه می توانید از بلوار شهید هاشمی نژاد به سمت خیابان جمهوری حرکت کرده و پس از عبور از خیابان خرمشهر و خیابان امام خمینی خود را با ۲۰ دقیقه رانندگی به مرکز شهر برسانید.


اطلاعات تکمیلی در باره فرودگاه بین المللی مشهد

فرودگاه بین المللی مشهد (Mashhad International Airport) و یا فرودگاه شهید هاشمی نژاد که البته هر دوی آن ها اشاره به یک فرودگاه دارند، از جمله فرودگاه های پر رفت و آمد کشورمان است که پروازهای بین المللی را نیز در خود و در شهر مشهد پذیرا است. این فرودگاه سال پیش با جا به جایی ۷ تا ۸ میلیون مسافر، دومین فرودگاه پر رفت و آمد کشور شناخته شد. در ادامه با ما همراه باشید تا به اتفاق هم تاریخچه، اطلاعات، ترمینال ها، راه های دسترسی و امکانات این فرودگاه را به اتفاق هم بررسی کنیم.

فرودگاه بین المللی مشهد

تاریخچه ی فرودگاه بین المللی مشهد
از آن جا که حرم مطهر و آستان مقدس امام رضا(ع) در شهر مشهد قرار گرفته، از جای جای ایران و البته جهان، برای زیارت حرم مطهر این امام بزرگوار مسافرین زیادی به شهر مشهد سفر می کنند. از این رو وجود یک فرودگاه ایمن و مجهز در شهر مشهد از دوره های خیلی قبل تر نیاز بوده است تا مردم با خرید بلیط هواپیما مشهد خود را از هر نقطه از کشور به مشهد برسانند.
 این فرودگاه در سال ۱۳۳۰ ساخته شده است. البته بسته به نیازی که در خط های بالاتر برایتان توضیح شرح دادیم، قبل از ساخت این فرودگاه در میدان ۱۵ خرداد مشهد یک باند خاکی برای فرود هواپیماهای کوچک نظامی وجود داشت که البته ضد هوائی هایی در آن نیز مستقر کرده بودند. 
اولین باند فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد در زمان توسعه ی فرودگاه به صورت الحاقی از فرودگاه قدیم به ابتدای باند ۱۳ و باند نیروی هوایی امتداد داده شد و در ادامه نیز بهسازی بر روی آن نیز صورت گرفت. 
در ادامه ی توسعه  وبهسازی این فرودگاه در سال ۱۳۴۶، باندی جدید که از بتن ساخته شده بود برای پدافند های نیروی هوایی مورد بهره برداری قرار گرفت. در این باند جدید روزانه یک پرواز در مسیر تهران- مشهد، پرواز های آموزشی و پروازهای نظامی در آن صورت می پذیرفت.اطلاعات فرودگاه بین المللی مشهد

در سال های پیش روی این فرودگاه، با افزایش پرواز ها و ورود هواپیماهای جدید و پهن پیکری همچون ایرباس در سال ۱۳۵۷، مراکز پروازی دیگری همچون؛ برج مراقبت و ساختمان های جانبی در حالی که هنوز در دست ساخت بودند، مورد بهره برداری قرار گرفتند. البته این ساخت تا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به این علت که شرکت پیمانکار منحل شده بود، ادامه پیدا کرد. 

فرودگاه مشهد پس از انقلاب اسلامی وارد فاز و مرحله ی جدیدی شد و نامش از فرودگاه بین المللی مشهد به فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد نیز تغییر پیدا کرد. 

این فرودگاه در زمینی به مساحت ۵۴۰ هکتار در جنوب شرقی شهر مشهد مقدس قرار دارد و می تواند با دو باند موازی که دارد،  تمامی هواپیماها تا مدل بئینگ ۷۴۷ را پذیرا باشد. 

در حال حاضر این فرودگاه به عنوان دومین فرودگاه پر رفت و آمد ایران بعد از فرودگاه بین المللی مهر آباد شناخته می شود.

آشنایی با فرودگاه بین المللی مشهد

شاید باورتان نشود اما این فرودگاه میزان جا به جایی مسافرش از فرودگاه بین المللی امام خمینی بیشتر است! از نظر تعداد پروازهای ورودی و خروجی روزانه فرودگاه بین المللی مشهد در جایگاه اول قرار دارد.

بیش از ۳۰ شرکت داخلی و خارجی مختلف به این فرودگاه پرواز دارند که از این بین ۱۶ شرکت هواپیمایی خارجی و ۱۴ شرکت داخلی هستند. هر سال در حدود ۳۰ هزار زائر حج عمره از این فرودگاه به سمت عربستان پرواز می کنند.

فرودگاه  بین الملی مشهد برا ی شرکت های هواپیمایی ایران ایر (به عنوان قطب دوم)، هواپیمایی ایران ایرتور، هواپیمایی آسمان (به عنوان قطب شرق کشور)، کیش ایر (به عنوان قطب دوم)، هواپیمایی ماهان (به عنوان قطب دوم)، هواپیمایی معراج (به عنوان قطب دوم) و هواپیمایی تابان فرودگاه اصلی می باشد. 

اطلاعات فرودگاه بین المللی مشهد

نام فرودگاه بین المللی مشهد: Mashhad International Airport

نوع فرودگاه: عمومی/ نظامی

کد یاتا: MHD

کد ایکائو: OIMM

فاصله تا مرکز شهر مشهد: ۸ کیلومتر

ارتفاع از سطح دریا: ۹۹۵ متر

ترمینال ها: ۲ ترمینال مجزا برای پرواز های ورودی و خروجی

وب سایت رسمی فرودگاه بین المللی مشهد: www.mashhad.airport.ir

آشنایی با فرودگاه بین المللی مشهد

ترمینال های فرودگاه بین المللی مشهد

ترمینال شماره ی ۱: این ترمینال مخصوص پروازهای داخلی است و مساحتی برابر با ۳۸ هزار متر مربع دارد. در ضلع غربی این فرودگاه، دریافت کارت پرواز، سوار شدن به هواپیما و پذیرش بار انجام می گیرد. در ضلع شرقی نیزروازهای ورودی پذیرش می گردند.

ترمینال شماره ی ۲: این ترمینال هم پروازهای خارجی و بین المللی را پذیرش می کند. مساحت این ترمینال برابر با ۲۱۶۰۰ متر مربع است. این نکته را باید اضافه کرد که ترمینال دیگری به عنوان کمکی برای پروازهای ورودی خارجی نیز اختصاص دارد.

راه های دسترسی به فرودگاه بین المللی مشهد

راه های دسترسی به فرودگاه بین المللی مشهد

برای دسترسی به فرودگاه می توان از اتوبوس، تاکسی، متورو خودروهای شخصی از این فرودگاه به سمت مرکز شهر و بالعکس استفاده نمود. برای این که با ماشین شخصی به سمت این فرودگاه بروید می توانید از سمت فلکه ی ۱۵ خرداد در جنوب شرقی مشهد به سمت بلوار جمهوری و بعد از آن به سمت بلوار شهید هاشمی نژاد حرکت کنید، 

کمی جلوتر فرودگاه قرار دارد. اگر تصمیم دارید که از مترو استفاده کنید می توانید از خط یک متروی مشهد استفاده کنید. ایستگاه متروی وکیل آباد تا ایستگاه غدیر که همان ایستگاه فرودگاه است، از ساعت ۶ صبح تا ۲۲:۳۰ به مسافران سرویس می دهد. 

برای استفاده از اتوبوس نیز می توانید از خط ۷۷ شرکت اتوبوس رانی مشهد مسیر فرودگاه تا حرم را استفاده کنید. با استفاده از اتوبوس می توانید در ۲۰ دقیقه این مسیر را بپیمایید. در بیرون از ترمینال های فرودگاه هم بیش از ۳۰۰ تاکسی مستقر شده است. اگر بخواهید می توانید بیرون از محیط فرودگاه نیز از تاکسی های سواری گذری نیز استفاده کنید.

ترمینال های فرودگاه بین المللی مشهد


امکانات فرودگاه بین المللی مشهد

در تمامی ترمینال های فرودگاه می توانید از خدماتی همچون: آرایشگاه، نگهداری بار، واک وی، بخش اشیای گمشده، بخش امانات نگهداری بار، جامه ‌دان، پارکینگ طبقاتی، بسته‌بندی بار، چرخ دستی حمل بار، خدمات CIP، خدمات اورژانس، خدمات بانکی، خدمات تلفنی، اینترنت رایگان، خدمات ترافیک شرکت‌های هوایی، دفاتر فروش بلیط و رزرو هتل های مشهد، راهنمای مسافر، رستوران، نمازخانه، فری‌شاپ ها و فروشگاه های مختلف، غرفه‌های فروش هدایا و سوغاتی های مخصوص مشهد برای استفاده و رفاه حال مسافرین وجود دارد و ارائه می شود.

 


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8562


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها