دیپلماسی❜ سیاسی/ دیدار وزیر امور خارجه با استاندار و تولیت آستان قدس رضوی؛ بسیج ظرفیت های دیپلماتیک به منظور افزایش شمار زوار غیرایرانی و رونق گردشگری زیارت

  • بازدید: ۱۹۳
سیاسی/ دیدار وزیر امور خارجه با استاندار و تولیت آستان قدس رضوی؛ بسیج ظرفیت های دیپلماتیک به منظور افزایش شمار زوار غیرایرانی و رونق گردشگری زیارت
استانداری خراسان رضوی
دیدار با استاندار

۱۴۰۲/۰۶/۱۷ - در دیدار استاندار خراسان رضوی و وزیر امور خارجه درباره ظرفیت های استان خراسان رضوی در حوزه روابط خارجی گفتگو شد و استاندار خراسان رضوی از افزایش ۳.۵ برابری سرمایه گذاری خارجی در سال ۱۴۰۱ در این استان خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری بعدازظهر امروز با دکتر حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه در مشهد دیدار و گفتگو کرد.

در این ملاقات، استاندار خراسان رضوی، با توضیح شرایط کلی مشهد و حضور سالانه ده‌ها میلیون زائر رضوی، به برخی طرح‌های در حال مطالعه و پیگیری در استان، در راستای تسهیل خدمات رسانی به زوار ایرانی و خارجی اشاره کرد.

وی از وزیر امور خارجه خواست به تحقق طرح های زیربنایی استان با هدف ارائه خدمات بیشتر به زوار، از طریق دیپلماسی کمک کنند. 

این طرح‌ها شامل پروژه های تسهیل دسترسی به مشهد در حوزه حمل و نقلی، اسکان و همچنین ورود زوار کشورهای خارجی به منظور رونق گردشگری زیارت است. 

دکتر امیرعبداللهیان نیز در این دیدار به برخی تلاش‌های وزارت امور خارجه در پیشبرد این طرح‌ها و تسهیل رفت و آمد زائرین خارجی اشاره و آن را از اولویت‌های این وزارت خانه در دولت سیزدهم دانست. 

وزیر امور خارجه همچنین ضمن تشکر از تلاش های محمد بهشتی رییس دفتر قبلی وزارت خارجه، ابراز امیدواری کرد که با حضور معصومی فر در ریاست نمایندگی وزارت خارجه در استان خراسان رضوی که دارای تجربه در حوزه دیپلماسی اقتصادی می باشد، افق های جدیدی از همکاری تجاری و ارزآوری استان با دیگر کشورها ایجاد شود. 

دکتر امیرعبداللهیان، در محوطه ساختمان استانداری خراسان رضوی، بر سر مزار شهدای گمنام حاضر و با قرائت فاتحه، نسبت به مقام شامخ شهیدان ادای احترام کرد.




دیدار با تولیت آستان قدس رضوی

سفر محبان حضرت رضا(ع) از سراسر جهان به مشهد تسهیل شود

۱۴۰۲/۰۶/۱۶ - تولیت آستان قدس رضوی خواستار تسهیل سفر محبان حضرت رضا(ع) از اقصی نقاط جهان به مشهد شد.

به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان که در حرم مطهر امام رضا(ع) انجام شد؛ ضمن گرامیداشت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و تسلیت ایام اربعین حسینی، نسبت به اهمیت جایگاه دستگاه سیاست خارجی تأکید و خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه دستگاهی بسیار مهم و اثرگذار بوده که باید دیپلماسی کشور را بر اساس سه کلیدواژه اساسی «عزت»، «حکمت» و «مصلحت» که توسط رهبر معظم انقلاب تعیین شده است، هدایت کند.

وی با اشاره به ابراز رضایت رهبر معظم انقلاب از سیاست خارجی دولت سیزدهم در دیدار اخیر رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت با معظم له، عنوان کرد: تقدیر رهبر معظم انقلاب از عملکرد دستگاه سیاست خارجی را به وزارت خارجه تبریک می‌گویم، این ابراز رضایت و خرسندی معظم له قطعا برگ درخشانی در فعالیت‌های این وزارت خانه خواهد بود.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: بنده نیز به سهم خود از تلاش‌های خوب و سیاست‌های فعال وزارت خارجه خصوصا در حوزه کشورهای عربی، منطقه‌ای و جهان سوم تشکر می‌کنم؛ این نگاه که چند کشور اروپایی تنها خود را جهان و والی عالم بدانند و از موضع تکبر و غرور با جامعه جهانی برخورد و کشورهای دیگر را تحقیر کنند، باید شکسته شود.

وی تصریح کرد: قطعا بسیاری از کشورها از لحن برتری جویانه و تکبر کشورهای اروپایی و آمریکایی‌ها و اینکه چند کشور خود را جامعه جهانی بدانند، ناراحت هستند؛ الحمدالله لحن سخن دستگاه سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران عمدتا به‌گونه‌ای است که غرور ملی کشورهای دیگر را نیز تقویت و اینگونه القا می‎کند که این چند کشور اروپایی و آمریکا نیز از اعضای جامعه جهانی هستند؛ نه تمام جامعه جهانی.

حجت الاسلام والمسلمین مروی در ادامه با اشاره به توفیقات وزارت امور خارجه در تحقق سیاست همگرایی منطقه‌ای، خاطرنشان کرد: گسترش ارتباط با کشورهای همسایه و منطقه از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار مغتنم و ارزشمند است که این توفیقات در نتیجه هدایت‌های رهبر عظیم الشأن انقلاب، مواضع خوب و منطقی ریاست جمهوری و دغدغه‌های وزیر خارجه به عنوان مدیری انقلابی، متدین و معتقد به اصول انقلاب اسلامی، حاصل شده است.

وی همچنین در این دیدار خواستار تسهیل شرایط سفر محبان حضرت رضا(ع) از اقصی نقاط جهان به مشهد مقدس شد و اظهار کرد: وزارت خارجه می‌تواند بستر ارتباط محبان امام علی بن موسی الرضا(ع) را با این مضجع نورانی فراهم سازد؛ گاهی زائران برای تشرف مجبور هستند چندین کشور را طی کنند از این رو افزایش پروازهای بین المللی فرودگاه مشهد می‌تواند بسیار تسهیلگر زائران خارجی باشد.

تولیت آستان قدس رضوی همچنین در این دیدار پیشنهاد تشکیل کارگروه امام رضا(ع) در وزارت امور خارجه را برای تسهیل شرایط تشرف ایرانیان خارج از کشور و محبان اهل بیت(ع) به مشهد مقدس و فراهم آوردن بستر پیوند بین دوستداران حضرت رضا(ع) در سراسر دنیا با بارگاه قدس رضوی را داد. 

>>> مشاهده ی گزارش تصویری ...

کارگروه امام رضا(ع) در وزارت امور خارجه تشکیل می‌‎شود

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این دیدار ضمن موافقت با پیشنهاد تشکیل کارگروه امام رضا(ع) در وزارت امور خارجه گفت: دستگاه سیاست خارجی پشتیبانی و تسهیلگری در امر زیارت محبان حضرت رضا(ع) در اقصی نقاط جهان را از رسالت‌های خود می‌داند و از این رو تحقق کار گروه امام رضا(ع) را حتما پیگیری خواهد کرد.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: تلاش خواهیم کرد این کارگروه با همکاری نزدیک با معاونت بین الملل آستان قدس رضوی در حداقل زمان ممکن تشکیل شود و در سیستم وزارت خارجه به آیین نامه تبدیل شود.

خبر تکمیلی، ایرنا: دیپلماسی زیارت و تسهیل سفر زائران خارجی امام رضا(ع) به مشهد

حضور دو روزه وزیر امور خارجه در مشهد هر چند از سوی مسوولان دفتر نمایندگی وزارت خارجه در این شهر سفری غیررسمی و شخصی عنوان شده بود اما محتوای گفتگوهای حسین امیرعبداللهیان با مسوولان استان خراسان رضوی نشان از توجه این وزارتخانه به موضوع دیپلماسی زیارت و تسهیل سفر زائران خارجی به مشهدالرضا دارد.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه، جمعه در جریان دیدار با تولیت آستان قدس رضوی در حرم مطهر رضوی، اظهار داشت: دستگاه سیاست خارجی، پشتیبانی و تسهیل‌گری در امر زیارت محبان حضرت رضا (ع) در اقصی نقاط جهان را از رسالت‌های خود می‌داند.

امیرعبداللهیان افزود: ما ضمن موافقت با پیشنهاد تشکیل کارگروه امام رضا (ع) در وزارت امور خارجه تلاش خواهیم کرد با همکاری نزدیک با معاونت بین الملل آستان قدس رضوی در کمترین زمان ممکن این کارگروه تشکیل شده و در ساختار وزارت خارجه به آیین‌نامه تبدیل شود.

تولیت آستان قدس رضوی نیز در این دیدار خواستار تسهیل شرایط سفر محبان حضرت رضا (ع) از اقصی نقاط جهان به مشهد مقدس شد و گفت: وزارت خارجه می‌تواند بستر ارتباط محبان امام علی بن موسی الرضا را با این مضجع نورانی فراهم سازد؛ گاهی زائران برای تشرف مجبور هستند چند کشور را طی کنند از این رو افزایش پروازهای بین المللی فرودگاه مشهد می‌تواند تسهیلگر سفر زائران خارجی باشد.

حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی، تشکیل کارگروه امام رضا (ع) در وزارت امور خارجه برای تسهیل شرایط تشرف ایرانیان خارج از کشور و محبان اهل بیت (ع) به مشهد و فراهم آوردن زمینه پیوند بین دوستداران آن حضرت در سراسر دنیا با بارگاه قدس رضوی را پیشنهاد داد.

به گزارش وزارت امور خارجه، وزیر امور خارجه کشورمان روز پنجشنبه نیز با حضور در دفتر نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با آیت الله سیداحمد علم الهدی دیدار و گفت و گو کرد.

وزیر امور خارجه در این دیدار با اشاره به ظرفیت دیپلماسی زیارت و برکت وجود امام رضا(ع) در کشورمان، اقدامات دستگاه دیپلماسی را در تسهیل گردشگری زیارت برشمرد.

آیت الله علم الهدی نیز در این دیدار با اشاره به اقدامات موفقیت آمیز دولت در عرصه مناسبات دوجانبه و روابط بین المللی، به حسن تدبیر وزارت امور خارجه در این خصوص پرداخت و آن را مایه افتخار خواند.

دیپلماسی زیارت و تسهیل سفر زائران خارجی امام رضا(ع) به مشهد

امام جمعه مشهد در بخشی از سخنان خود با قدردانی از فعالیت دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در مشهد، نقش مهم آن را در توسعه همکاری های بین المللی استان ستود و خواستار توجه بیشتر به رفع برخی مشکلات و تسهیل رفت و آمد زائران حضرت رضا(ع) شد.

استاندار خراسان رضوی در این دیدار با تشریح حضور میلیونی زائران بارگاه منور رضوی به برخی طرح‌های در حال مطالعه و پیگیری در استان، در راستای تسهیل خدمات رسانی به زوار ایرانی و خارجی اشاره کرد.

یعقوبعلی نظری از وزیر امور خارجه خواست به تحقق طرح های زیربنایی استان با هدف ارائه خدمات بیشتر به زائران، از طریق دیپلماسی کمک کند، طرح‌هایی که دسترسی به مشهد در حوزه حمل و نقلی، اسکان و همچنین ورود زوار خارجی به منظور رونق گردشگری زیارت را تسهیل می کند.

وزیر امور خارجه نیز به راهبرد تسهیل رفت و آمد زائران خارجی اشاره کرد و آن را از اولویت‌های این وزارتخانه در دولت سیزدهم دانست.

امیرعبداللهیان با تشکر از تلاش های "محمد بهشتی منفرد"، رییس قبلی دفتر وزارت امور خارجه در مشهد، و معرفی "احمد معصومی فر" به عنوان جایگزین وی، ابراز امیدواری کرد که با حضور رییس جدید این نمایندگی، که دارای تجربه در حوزه دیپلماسی اقتصادی است، افق های جدیدی از همکاری تجاری و ارزآوری استان خراسان رضوی با دیگر کشورها فراهم شود.

بر اساس آمار مدیریت زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی سالانه بین پنج تا هفت میلیون زائر غیرایرانی به زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) مشرف می شوند که از این تعداد ۶۰ درصد از کشورهای عربی، ۳۰ درصد از کشورهای شبه قاره هند و ۱۰ درصد از دیگر کشورهای جهان هستند که عمده آنان را آذری زبان ها، انگلیسی زبان ها و اسپانیولی زبانها تشکیل می دهند.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/6000


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها