دیپلماسی❜ علمی/ رویدادهای غیر بین المللی: و باز هم دومین پیش نشست همایش بین‌المللی الهیات و زیارت بدون هیچ اثری از رویکرد بین المللی برپا می شود! چرا؟

  • بازدید: ۵۴۵
علمی/ رویدادهای غیر بین المللی: و باز هم دومین پیش نشست همایش بین‌المللی الهیات و زیارت بدون هیچ اثری از رویکرد بین المللی برپا می شود! چرا؟
آستان قدس رضوی

رویدادهای غیربین المللی: همان طوری که پیشتر اشاره کردیم، رویدادهایی که در تارنمای فرهیخت، برچسب «غیر بین المللی» می خورند، رخدادهایی هستند که عنوان «بین المللی» دارند، اما بعضاً حائز شرایط اطلاق عنوان «بین الملل» نیستند!

به عنوان مثال فقط یک کشور خارجی در آن رویداد مشارکت دارد که باید از عنوان دوجانبه استفاده کرد یا آن رویداد، کلاً فاقد فراخوان بین المللی بوده و یا این که هیچ مستندی دال بر وجود حداقل یک میهمان، یک شرکت کننده یا یک داور خارجی در پیش خبرها، گزارش های خبری، فیلم ها و یا گزارش های تصویری منتشره در رسانه ها و یا در وبگاه تخصصی رخداد و... ارائه نشده است!

و گلایه های فرهیخت: اما به طور خاص در مورد این نشست، امیدواریم طبق وعده ی مسئولان و مدیران دست اندرکار، همایش اصلی با رویکرد بین المللی برپا شود، اما جای این سئوال مهم باقیست مگر می شود پیش نشست اول و دوم یک همایش بین المللی، بدون حتی یک اثر و یک فاکتور از نشانه ها و علائم یک رخداد بین المللی برپا شود؟! 

دست کم انتظار داشتیم که اگر در پیش نشست اول، حتی یک نفر از چهار سخنران آن، غیر ایرانی نبودند، لااقل در پیش نشست دوم، این نقیصه جبران می شد که متأسفانه خود می بینید که تمام سخنرانان این پیش نشست هم ، همه ایرانی هستند!

و همان طور که بارها و بارها متذکر شدیم، مشهد به لطف وجود مضجع منور رضوی، در همین لحظه، دست کم ده هزار دانشجو و طلبه ی غیر ایرانی در دهها واحد دانشگاهی و آکادمیک، علمی و حوزوی و... مشغول به تحصیل هستند و حداقل یکصد استاد یا چهره ی علمی برجسته ی غیر ایرانی هم اکنون در بزرگترین کلان شهر مذهبی جهان حضور دارند، اما جای بسیار افسوس است که هم همایش های ملی و هم همایش های بین المللی مان، هر دو بدون چهره های غیر ایرانی برگزار می شوند! چرا؟ 

میهمانانی که نه برای حضور آنان نیاز به هیچ هزینه کرد ریالی و دلاری و صدور ویزا و روادید نیست! از زحمات خرید و ارسال بلیت رفت و برگشت هواپیما و رزرو هتل گرفته تا تأمین سرویس ایاب و ذهاب و پذیرایی و کادو و ... همه و همه معافیم و در یک کلام، هیچ کاری نیاز نیست، بلکه فقط کافیست به آنان احترام گذاشته و با یک تماس تلفنی ساده، از این ضیوف الرضا(ع) برای حضور در این پیش نشست ها، چه به عنوان سخنران و چه به عنوان ناظر یا حامی علمی، دعوت کنیم تا در این نشست های علمی و تخصصی حضور یابند و با قدوم خود، بر وزن و عیار و ثقل علمی همایش بیفزایند! همین و بس! یعنی این کار ساده، این قدر سخت است؟!

اصلاً این صد استاد برجسته دانشگاهی و حوزوی به کنار، همان طور که همه می دانیم، قریب به ده نهاد دیپلماتیک و سرکنسولگری کشورهای خارجی و نمایندگی سازمان ملل متحد و... در همین مشهد دوست داشتنی داریم و تمام رؤسای این دفاتر بین المللی و کنسولگری ها، بالاتفاق همه از دیپلمات‌ های صاحب نام و برجسته در کشورهای خود بوده و دارای مدارک عالی دانشگاهی و آکادمیک هستند. حتی برخی از آنان استاد تمام دانشگاه هستند! 

مادامی که نام آنان را در اینترنت جست و جو می کنیم، می بینیم که بزرگان نام آوری هستند که در بسیاری از محافل علمی و بین المللی و جهانی، حضور موفقی داشته و به یک یا چند زبان خارجی زنده ی دنیا هم مسلط اند و سخنرانی های بسیاری داشته اند، حال چرا نباید از آنان، به عنوان سخنران اصلی این گونه همایش های علمی، دعوت شود؟! چرا خساست می کنیم؟!

اصلاً این ها به کنار، چرا نباید آنان را به دهها بهانه ی متعارف دیگر از سخنران میهمان گرفته تا ناظر رویکرد بین المللی همایش و یا جزو هیئت داوران و یا اصلاً به عنوان یک میهمان ساده برای شرکت در این همایش ها دعوت کنیم؟ با چه منطق و استدلالی؟ 

کوتاه سخن، اگر قرار به چنین بدعت های ناصوابی است، آیا اصطلاحاً سنگین تر نیستیم ما مشهدی ها، نام همان چند همایش معدود بین المللی مان را هم ملی بگذاریم و خیال همه را راحت کنیم؟! چرا باید رخدادهای خود را از نعمت فیض افزایی میهمانان غیر ایرانی امام رضا(ع) در شهر و استان منسوب به عالم آل محمد(ص) محروم کنیم؟!

در پایان، اظهار امیدواری می کنیم از آنجایی که طبق اطلاعات مندرج در وبگاه این همایش، قرار است که تا برپایی همایش اصلی یعنی تا ۱۵۵ روز دیگر، بیست پیش نشست برپا شود، رجاء واثق داریم در اسرع وقت، دست اندرکاران و خادمان علمی حضرت امام رضا(ع) در این همایش نسبت به جبران این قصور و بی اعتنایی به ضیوف الرضا(ع) حتماً اقدامات مقتضی را صورت خواهند داد که این عمل صالح، هم مرضی خداست و هم مورد رضای سلطان سریر ارتضاء، امام مهربانی ها علیه افضل الصلواة و السلام... 

برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، می توانید به وبگاه این همایش مراجعه فرمایید. 

و اما اصل خبر:

دومین پیش نشست همایش بین‌المللی الهیات و زیارت به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

به گزارش آستان نیوز، زیارتگاه‌های زنانه در الهیات ادیان، عهد به مثابه بنیاد زیارت، گونه شناسی زائران حرم مطهر رضوی، گونه‌شناسی زیارت در دین و فرهنگ یهود، الهیات اگزیستانسیالیستی زیارت، گفتمان‌های متنوع در الهیات زیارت بر اساس رویکرد همدلانه، مناقشه زیارت در الهیات مسیحی، مبانی فلسفی زیارت از موضوعات این نشست است که با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود.

شایان ذکر است، این نشست چهارشنبه ۲۴ خرداد ماه از ساعت ۸ و نیم تا ۱۱ و نیم در محل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در مشهد برگزار می‌شود.


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/34


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها