دیپلماسی❜ هنری/ مشاهیر فرهیخت: «استاد علی‌‎اکبر اسماعیلی قوچانی» کاتب بزرگترین و فاخرترین قرآن کریم جهان، پیشکسوت خوش‌نویسی، دارای نشان درجه یک استادی از انجمن خوشنویسان ایران + ویدئو

  • بازدید: ۵۷۱
هنری/ مشاهیر فرهیخت: «استاد علی‌‎اکبر اسماعیلی قوچانی» کاتب بزرگترین و فاخرترین قرآن کریم جهان، پیشکسوت خوش‌نویسی، دارای نشان درجه یک استادی از انجمن خوشنویسان ایران + ویدئو
انجمن خوشنویسان ایران

مشاهیر فرهیخت: استاد علی‌‎اکبر اسماعیلی قوچانی یکی از اهالی قلم و از پیشکسوتان حوزه خوش‌نویسی دارای نشان درجه یک استادی از انجمن خوشنویسان ایران با بیش از ۳۰ تألیف در حوزه خوش‌نویسی و آموزش آن است. 

همچنین کتابت بزرگترین قرآن جهان، ابداع آموزش به سبک تک حروف و اتصالات ( قبل از به وجود آمدن نرم‌افزارهای تایپ خوشنویسی در کتاب خودآموز خوشنویسی / چاپ اول ۱۳۶۲ که تا ۵۰ نوبت به چاپ رسیده است)، کتیبه‌های در باب‌القبله حرم مطهر امام حسین (ع)، کتیبه مسجد امام علی (ع)، کتیبه صحن قدس حرم مطهر امام رضا (ع) از جمله کارهای برجسته اوست.

آشنایی بیشتر با استاد اسماعیلی

استاد علی اکبر اسماعیلی قوچانی (متولد ۱۳۲۳ خورشیدی، در قوچان - خراسان رضوی) معروف به خطاط هفت قلم ، هنرمند خوش‌نویس ایرانی است.

وی دوران تحصیل ابتدایی و دبیرستان را در قوچان گذرانید و نزد استاد عبدالحسین توفیقی در زادگاهش یادگیری هنر خوشنویسی را شروع کرد. عشق و علاقه فراوان به خوشنویسی وی را عازم تهران کرد و تا سال ۱۳۵۵ هجری شمسی در تهران سکونت داشت و در محضر استادان بزرگ همچون سید حسن میرخانی معروف به سراج الکتاب و مؤسس انجمن خوشنویسان ایران (نستعلیق)، استاد معصومی معروف به نجفی زنجانی (ثلت و نسخ)، استاد ابراهیم بوذر در اقلام مختلف خطوط: نستعلیق، ثلث و نسخ را به‌غایت فرا گرفت.استاد اسماعیلی قوچانی در سال ۱۳۴۵ اولین شعبه انجمن خوشنویسان ایران در بین شهرستانهای کشور را، در قوچان تأسیس کرد.

وی سالها به نوشتن بزرگ‌ترین قرآن جهان پرداخت که کتابت آن در سال ۱۳۹۵ پایان یافت و این قرآن در موزه شخصی وی واقع در شهر مشهد نگهداری می‌شود و صفحاتی از آن در نمایشگاه بین‌المللی مشهد ۲۰۱۷ رونمایی شد.

عکس‌هایی از کتابت این اثر نفیس و ارزشمند بیش از ۶۰۰ صفحه با تذهیب طلاکاری شده به ابعاد هر صفحه ۲۵۰ در ۱۷۰ سانتیمتر و قابل شستشو بوده و وزن هر صفحه سه و نیم کیلوگرم می‌باشد.

تاکنون نمایشگاه‌های زیادی از آثار وی در شهرهای مشهد، تهران، رامسر، ساری، گرگان، گناباد، طبس، کلات نادر و بیرجند و کشورهایی همچون بلغارستان و پاکستان، انگلستان (لندن-۱۳۵۴) برگزار شده است. همچنین در نمایشگاهی که به مناسبت نکوداشت استاد سید حسن میرخانی در مجتمع امام رضا (ع) مشهد برگزار شده بود.

آثاری از ایشان و همچنین سرمشق‌هایی از استاد حسن امیرخانی با قدمت حدود ۶۰ سال به نمایش درآمد.

نشان‌ها

سال ۱۳۸۶ مراسم تجلیل از ۱۴ نفر از گنجینه‌های هنرهای فراموش شده کشور در بخش هفت قلم خوشنویسی توسط رئیس فرهنگستان هنر

دریافت نشان همای هنر در سال ۹۶ توسط وزیر وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران

دارای نشان درجه یک استادی انجمن خوشنویسان ایران

تألیفات

خودآموز خوشنویسی، تعلیمی نوع در خطوط نستعلیق، ثلث و نسخ.

کلک خوشنویسی در چهل حدیث رضوی.

کلک خوشنویسی در مقام معلم.

از علی (ع) آموز اخلاص عمل

نقطه رمز و راز بسم الله

آفتاب حسن

تنزیل نور.

تجلی هنر.

هفت قلم خوشنویسی.

آموزش خط نوآموزان.

عهد و پیمان

زیارت عاشورا و دعای علقمه.

مفاتیح الجنان.

آموزش خوشنویسی به روشی نو

معلم خوبیها

آموزش خط ثلث

کلام جاویدان پیامبر اعظم

کتاب جوامع الحکم به خط نستعلیق و ثلث چاپ هندوستان.

کلیات حافظ با چهل و پنج تابلو نفیس به خط ثلث، ترکیبی از ۵۴۵ صفحه؛ و ده‌ها عنوان دیگر …

آثار فاخر

کتابت بزرگترین و نفیس‌ترین قرآن جهان.

ابداع آموزش به سبک تک حروف و اتصالات ( قبل از به وجود آمدن نرم افزارهای تایپ خوشنویسی در کتاب خودآموز خوشنویسی / چاپ اول ۱۳۶۲ که تا ۵۰ نوبت به چاپ رسیده است )

کتیبه های درب باب القبله حرم مطهر امام حسین علیه السلام

کتیبه مسجد امام علی علیه السلام ( مرکز اسلامی اروپا . هامبورگ . آلمان )

کتیبه صحن قدس ( حرم مطهر امام رضا علیه السلام )

کارهای برجسته

جوامع الحکم، خودآموز خوشنویسی، کلک خوشنویسی در چهل حدیث رضوی، کلک خوشنویسی در مقام معلم، تنزیل نور، تجلی هنر، کلیات حافظ، کتابت بزرگ‌ترین قرآن جهان، مفاتیح الجنان

سبک های خوشنویسی: 

سبک ثلث ، نسخ ، نستعلیق ، شکسته نستعلیق ، دیوانی جلی و خفی ، رقعه ، توقیع ، رقاع ، محقق ،ریحان ، کوفی

خبر تکمیلی: وزیر فرهنگ به خوشنویس بزرگترین قرآن جهان اسلام تبریک گفت

مشهد-ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به استاد «علی‌اکبر اسماعیلی قوچانی»، خوشنویس بزرگترین قرآن هنری جهان اسلام و تذهیب‌کاران همراه وی که آن را به زیور طبع آراسته اند، تبریک گفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پیام محمد مهدی اسماعیلی توسط نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انجمن خوشنویسان ایران روز پنجشنبه در مراسم نکوداشت استاد اسماعیلی قوچانی و تذهیب کاران بزرگترین قرآن هنری جهان با عنوان "مشق ارادت"، در محل مجتمع فرهنگی – هنری امام رضا(ع) مشهد قرائت شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پیام بیان کرد: هنر قدسی خوشنویسی در جهان اسلام را می توان شاخص ترین هنر در پهنه سرزمین های اسلام و به مثابه زبان مشترک برای تمامی مسلمانان دانست.

اسماعیلی با بیان اینکه هنر خوشنویسی همواره برای ما مسلمانان ارزش ویژه داشته است، افزود: از ابتدا این هنر را تجسم کلام وحی می دانستند و مسلمانان این خط زیبا را نه تنها در نسخه پردازی قرآن بلکه در بیشتر هنرها بکار بسته اند، از این رو تکامل و تبدیل خط به هنر خوشنویسی بیش از هر کجا در کیان مسلمانان به چشم می خورد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آیات "نون و القلم و مایسترون" و "الذی بالقلم" و نحوه نگارش آنها در قرآن گفت: پس از گسترش اسلام در سراسر شبه الجریزه عربستان، ایران، ماورالنهر، شمال آفریقا و اندولس و بخشهایی از هندوستان، یا زبان عربی جایگزین و ساکن در این مناطق شد یا دستکم خط عربی جای خطوط قدیمی را گرفت.

به گفته وی، بدین سان خطی واحدی در تمامی قلمرو اسلام پدیدار گردید و خط عربی که بیش از ظهور اسلام نگارشی ساده و کاربردی محدود داشت، به سرعت با خطوط دیگر درآمیخت و به کمال رسید.

اسماعیلی ادامه داد: در صدر اسلام زیبایی شناسی و زیبانویسی امری ناشناخته بود، در قرون اولیه هجری خطی به نام کوفی برای تحریر قرآن پدید آمد که متشکل از عناصر مدون، عمودی های کوتاه و افقی های کشیده بود، این خط در جریان تحولش تا سده پنجم هجری صورتی هندسی و تزئینی یافت و به کلی در نگارش قرآن جای خود را به خط نسخ و محقق داد که حروف آنها برخلاف حروف زاویه دار کوفی، منحنی و قوس دار و چشم نواز بود.

وی خاطر نشان کرد: نسخ خطی ابداع شده در اوایل قرن سوم هجری قمری به دست ابن مقله شیرازی و از مشتقات کوفی محسوب می شود، یکی از نسخ نویسان مشهور ایرانی، احمد نیزی معروف به سلطانی بوده است، او در حدود ۳۰۰ سال پیش می زیست و قرآن های نفیسی را کتابت کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از جمله نسخ نویسان بزرگ جهان اسلام در ایران اسلامی و دیار خراسان رضوی باید به استاد علی اکبر اسماعیلی قوچانی اشاره کرد که عمر بابرکت خویش را صرف هنر مقدس خوشنویسی و کلام وحی نموده است.

به گفته وی، استاد قوچانی متولد ۱۳۲۳ شمسی در خراسان رضوی شهرستان قوچان است، ایشان دارای تالیفات بسیاری است که سخن در مورد همه آنها در این مجمل نمی گنجد، ما ناچار هستیم که تنها به آخرین اثر وی که کتابت نفیس ترین قرآن جهان اسلام است، بپردازیم، قرآنی که از هر حیث دارای برجستگی و تمایزات فراوان با دیگر کتابهای قرآن کریم است، این قرآن نفیس در ابعاد ۲۵ در ۷۵ سانتی متر نگارش یافته که بر روی پارچه کتان نقش بسته است.

وی اضافه کرد: استاد قوچانی در این قرآن نیز مانند همه آثار خوشنویسی اش دست به خلاقیت زده و برای بسم الله سوره ها از ۱۱۴ طرح و نقش و ترکیب متفاوت بهره جسته است، این قرآن کم نظیر را تذهیب کاران دیار قدسی خراسان رضوی با تنوع ۳۰ طرح و نقش متفاوت به زیبایی هر چه تمامتر آراسته اند.

اسماعیلی گفت: کار شایسته متولیان این برنامه باشکوه که خود شایسته تقدیر است، تجلیل از تذهیب کاران و گروه وزین این نگارگران قرآن بزرگ است که مورد بی مهری قرار گرفته اند، هنرمندان تذهیب کاری که هیچ گاه نمی توان از نقش موثر آنان به سادگی گذشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان از تمام افرادی که در انجام و به اقدام رسیدن این کتاب آسمانی تلاش کرده اند، قدردانی کرد.

 

>>> مشاهده ی گزارش ویدئویی در باره استاد...

>>> خبری مرتبط در همین زمینه...

 

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7230


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها